מה זה בעצם קידום אתרים

barbareshet קידום אתרים
0

קידום אתרים בגוגל, או SEO (Search Engin Optimazation) הוא בעצם תהליך אותו מבצעים אנשי מקצוע כדי לשפר את תוצאות החיפוש של גוגל על מנת שהאתר יופיע בדירוג הגבוה ביותר.
כדי להבין את תהליך קידום האתרים, עלינו להכיר קודם כמה מושגי יסוד ונתונים כלליים:
פירוש דף תוצאות החיפוש בגוגל?
מהם הגורמים המשפיעים על תוצאות החיפוש?
איך מקדמים אתר באינטרנט?
מדוע יש צורך בקידום אתרים?

לפני שנתחיל עם ניתוח ופירוט על המידע, חשוב לדעת כמה דברים לגבי גוגל. מנוע החיפוש של החברה הוא המוצר העיקרי שלה, המטרה העיקרית שלו היא לספק לנו הגולשים את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור כל גולש וגולש, בין אם לפי תוכן שהוא נוהג לצרוך באינטרנט, מקומות בהם הוא מבלה, עיסוק, השכלה, מיקום ועוד…
ניתן לומר כמעט באופן וודאי כי אין כמעט דבר אשר גוגל לא יודעת עלינו. נשמע מפחיד קצת, לא?! יש כאלה הטוענים שכן, וזו חדירה לפרטיות, מצד שני, תארו לכם שהייתה לכם יכולת להשפיע על הפרסומות אותן אתם רואים בטלוויזיה או לסדר את התוכניות שלכם לפי סדר עדיפות מסויים ורואים רק מה שאתה רוצים לראות. זה בדיוק מה גוגל מנסה לעשות – להתאים את התוכן הרלוונטי ביותר לגולש המבקש לצרוך אותו.
אם כן, בהתאם למה שנכתב בפסקה למעלה, האם אתם עדיין מתפלאים מדוע כאשר אתם גולשים ברשת תמיד תראו מודעות שמופנות כמעט באופן אישי כלפיכם?
מבחינת גוגל, ככל שתקליקו על יותר מודעות, כך הם ירוויחו יותר כסף ובזה בסופו של דבר מסתכם העניין. נכון לסוף שנת 2014, למעלה מ75% מכלל החיפושים ברשת (מחשבים וסמארטפונים למינהם) בוצעו דרך מנוע החיפוש של גוגל. החל משנת 2010 קיים גידול משמעותי באופן בו גולשים מחפשים באינטרנט, בדגש על צורת החיפוש. מאפייני החיפוש העיקריים כיום הם חיפוש לפי מיקום וחיפוש עפ"י מונחים מדוייקים יותר.
חיפוש על פי מיקום משמעו – הגולש מחפש שירות הקרוב למקום היותו באותו זמן נתון, בין אם זה חנות מזכרות, שירותי דרך ועוד. המאפיין השני הוא חיפוש לפי מונחים מדוייקים יותר (long tail search), עם הזמן לומד רובוט החיפוש של גוגל את אופי המין האנשוי, ויודע לספק תוצאות מדוייקות יותר בהתאם למילות החיפוש. דוגמא: אם בעבר ניתן היה לחפש מונח כמו "גרר" או "פיצה", החיפוש כיום ייראה יותר כמו "גרר קרוב לנתיבי איילון" או "פיצה באיזור כיכר החתולות". בהתאם לאופן החיפוש כיום, כך בא לידי ביטוי גם מבנה דף התוצאות של גוגל.

פירוש דף התוצאות של גוגל:

דף התוצאות של גוגל בנוי בצורה פשוטה ביותר, 3 תוצאות ראשונות – מודעות בתשלום (מסומנות בתג "מודעה"), לאחר מכן יופיעו תוצאות ה"חיפוש האורגני", כלומר 10 התוצאות המתאימות ביותר לגולש. במקביל לתואות האורגניות, מצד שמאל להן יופיעו 7 מודעות נוספות (גם הן מסומנות).
דף תוצאות החיפוש של גוגלבתחתית העמוד יופיעו תצורות שונות לחיפוש אותו ביצע הגולש. תצורות אלה מתבססות על בסיס חיפושים של גולשים אחרים ואשר דומים במהותם לחיפוש אותו אנחנו ביצענו. כמוכן, התחתית העמוד תופיע תוצאת מיקום, כלומר מאיזה מקום מתבצעת הגלישה. דף תוצאות החיפוש של גוגל

מהם הגורמים המשפיעים על מיקום העמוד בדף התוצאות של גוגל?

קיימים כיום למעלה מ 200 מרכיבים המשפיעים על האופן בו תוצאות החיפוש מוצגות בפני הגולש, כאשר העיקרי שבהם הוא כמובן תוכן האתר (הרי אם נחפש "חדשות" לא נרצה לקבל תוצאה המדברת על "איך להכין לביבות לחנוכה". התוכן הקיים באתר שלכם, הוא בעצם מהות האתר, ומה שגורם לו להופיע בדף התוצאות של הגולש. שלא כמו מודעות ממומנות, בהן ניתן להגיע למקום הראשון בתוך מס' דקות, קידום אורגני אורך זמן ומצריך התמדה. בנייה נכונה של האתר, המשלבת אסטרטגייה של שימוש במילות מפתח, תוכן מקורי ורלוונטי לגולש ישימו אתכם על הדרך הנכונה לעמוד הראשון. גורם נוסף המשפיע הינו מבנה הקישורים באתר. החל משנת 2012, (ומאוחר יותר גם ב2014), לאחר עדכון אלגוריתם החיפוש של גוגל (מוכר גם כ"עדכון פינגווין") גוגל הבהירו לבעלי האתרים כי איכות עולה על כמות. כלומר – עדיף 2-3 קישורים מאתרים המדורגים גבוה מאשר 20-30 קישורים מאתרים ללא דירוג. דירוג האתר נקבע עפ"י האלגוריתם של גוגל, ובסופו של דבר מהווה גורם משפיע מאוד בהופעת האתר שלכם במקום הראשון. מבנה האתר הוא גורם נוסף המשפיע על מיקומכם, כלומר, אם האתר שלכם בנוי בצורה נכונה, והיררכיית האתר ומבנה העמודים נשמרים באופן קבוע, הדבר ישחק לטובתכם. גורמים נוספים המשפיעים הם תנועת גולשים אל האתר וממנו, אחוז נטישה, מהירות טעינת האתר ועוד (נרחיב בפעם אחרת בעתיד הלא רחוק).
גורם נוסף המשפיע על תוצאות החיפוש הוא עדכון המובייל אשר נכנס לאחרונה לתוקף. ב 21/4/2015 עדכנה גוגל את אלגוריתם החיפוש שלה לטלפונים חכמים כך שלגולש תהיה אפשרות לדעת מראש האם האתר אותו הוא מחפש מותאם לנייד או לא? עדכון זה נובע מעלייה משמעותית מאוד (מאות אחוזים) בשימוש בטלפונים חכמים לגלישה באינטרנט. היות ועוד לא עבר מספיק זמן מאז יציאת העדכון, טרם ניצן להגיע למסקנות באשר לירידה או עלייה של אתרים בהתאם למדיניות החדשה של גוגל.
תצוגת מסך של אפליקציית החיפוש של גוגל

איך מקדמים אתר באינטרנט?

באופן כללי כל אחד יכול לקדם אתר באינטרנט, כל מה שצריך הוא מחשב ואתר לקדם. אבל, ופה האבל הוא חשוב – צריך הרבה סבלנות. כפי שכתבתי למעלה, יש להקפיד ולתכנן מראש את מבנה האתר (וכמובן גם לבצע בהתאם), יש להוסיף תכנים איכותיים ובעלי ערך מוסף לאתר, כדי שלגולשים המגיעים לאתר שלכם יהיה רצון להישאר ובסופו של דבר גם להשתמש בשירות אותו אתם מציעים, כלומר – יש לקבוע מטרות לאתר, ולבנות את תכנית הקידום שלו בהתאם למטרות. קידום אתר באינטרנט לוקח זמן, בעוד שמדעה ממומנת יכולה להביא תוצאות תוך מספר שעות, קידום אורגני הוא מרתון, תהליך שנבנה לאט אך בטוח בדרך הנכונה למקום הראשון.

מדוע יש צורך בקידום אתרים במנועי חיפוש?
עפ"י סטטיסטיקות וניתוח דפוסי התנהגות של גולשים, 75% מהגולשים מוצאים את מבוקשם בעמוד הראשון של גוגל, 35% ממשיכים לעמוד השני וכ-20% לעמוד השלישי. לאחר מכן מנסחים מחדש את מונחי החיפוש שלהם. מתוך התוצאות בעמוד התוצאות הראשון, 45% מהגולשים ילחצו על התוצאה הראשונה, 30% על התוצאה השנייה 10% על תוצאת מספר 3 וה- 15% הנותרים ימשיכו לתוצאות שלאחר מכן. בשורה התחתונה, הכל מסתכם בכסף, ככל שייכנסו יותר גולשים לחנות המקוונת שלכם, כך הסיכויים שלכם למכור מוצרים יעלה ובמקביל לכך כמובן ההכנסה החודשית.